בקשת פרוק שיתוף בנכס

לפעמים אנו נכנסים לשותפות, מבלי ששאלו אותנו. דברים שכאלו קורים בד"כ בירושה ובד"כ בין קרובי משפחה. אבל לא רק כאלו, יתכן וירשנו נכס מקרוב או מאדם שרצה שנתחלק ברכושו וקרוביו, ברוב המקרים הם השותפים.

בין אם השותפים קרובי משפחה או אחרים, לא תמיד כלם רואים עין בעין את ניהול הנכס. תשומת הלב כאן היא לנכס, כי אם מדובר בשותפות כספית ניתן לפרקה בהסכמה ובקלות. הבעיה מתעוררת בדרך כלל כשהנכס הוא נכס מקרקעין, או נכס מניב אחר, כשחלק מהשותפים רוצים להמשיך ולהנות מפירותיו בעוד שאחרים רוצים לממשו.

הליך פרוש שיתוף נעשה כשהצדדים לא מצליחים לפתור זאת בעצמם, ו/או בעזרת גישור. באם כל הצדדים הם בני משפחה תידון הדרישה לפרוק השיתוף בפניי בית משפט לענייניי משפחה. בית המשפט בד"כ מציע ובודק אם הצדדים שרוצים לשמור את הנכס מוכנים לרכוש את חלקם של אלו שרוצים לממשו ואם כיוון זה לא מביא לפתרון המחלוקות, בית המשפט ממנה כונסים למכירת הבית. הכונסים הינם בד"כ המייצגים של הצדדים ושכרם נקבע על פי החוק ובאישור בית המשפט.

הכונסים מחוייבים להליך שקוף בו הם מבקשים שמאי שיעריך את הנכס ומפרסמים על פי תוצאות הערכתו מכרז למכירת הדירה או הבית או העסק הנדון. המציעים חייבים להפקיד כספים להוכחת כוונתם ואז מתנהלת המכירה והמרבה במחיר זוכה. הזוכה במכרז צריך להיות מאושר ע"י בית המשפט ואם אין לצדדים התנגדות, הוא בד"כ מאושר. לאחרים מוחזרים הכספים שהפקידו בנאמנות והזוכה המאושר חותם על ההסכם שנחשף אליו טרם ההתמחרות.

הכונסים מנהלים ודואגים לתשלום המסים ולאישורים האחרים אותם צריך הזוכה כדי לרשום את הדירה על שמו ועם השלמת העסקה מחולקים הכספים עפ"י הצוואה או החוק, וזאת כמובן לאחר ניכוי שכרם, שכר השמאי, המתווך המסים והעלויות האחרות שנדרשו במשך ההליך.

מה ניתן ללמוד? – באם אתם שותפים עם אחרים המעוניינים לשמור את הנכס, נסו למצוא פתרון שיתאים לכל הצדדים לפני הפניה לבית המשפט. עלויות בית המשפט הכוללות עורכי הדין ואח"כ הליך המכירה מופחתות ויוצאות מידי השותפים. לא תמיד מצליחים הכונסים להשיג מחיר שוק, וכל עניינם הוא למכור ולעמוד בלוחות הזמנים הסבירים, וכך עלולים השותפים להפסיד גם במכירה.

מקסים ארבל, משרד עורכי דין רחוב התדהר 17, ת.ד. 4379 רעננה

צור קשר – office@arbel-law.co.il 09-7441699

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או האתר אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

השארת תגובה