שוכר שהמשיך להחזיק בנכס ללא כל זכות שבדין – מה ישלם?

ד"ר (מינהל עסקים) מקסים ארבל, עו"ד

לצערנו אנו רואים הרבה מחזיקים בנכסים לא להם, ללא כל זכות. בית המשפט, בתביעת בעלים, העלה מספר עילות לתבוע מחזיקים שכאלו. עילה חוזית המזכה את הבעלים על פי חוק החוזים תרופות – במקרה שהיה הסכם שהופר. במקרה של פלישה, או השגת גבול, ניתן לתבוע בעילת נזיקין. עילה אחרת שהיא יותר כללית ואפשר לומר שהיא מכילה בתוכה את כל, או רוב, שאר העילות והיא עילת "עשיית עושר ולא במשפט". בית המשפט קבל עילה במקרה דנן כיוון שלא היה הסכם ולא היתה פלישה. עילת עשיית עושר ולא במשפט טוענת במלים אחרות שהנתבע, התעשר ע"י שלא שילם עבור שרותים, חפצים וכיוצא בזה, שאינם שלו. [תא (עכו) 17645-03-14]

בפסיקה זו נדרשו הנתבעים לשלם דמי שכירות ראויה על הזמן שהנכס היה בשליטתם וגם בגין תשלומי חובה ששוכרים משלמים כמו ארנונה וכד'. התובעים לא קבלו את פיצוי בגין עוגמת הנפש שחוו, ובמקרה זה גם נדחתה תביעתם לפיצוי על הנזקים שטענו שגרמו להם הנתבעים.

מה ניתן ללמוד? – ביהמ"ש רואה במחזיק בנכס שלא בדין כמי שחייב שכ"ד ראוי, בתוספת כל הוצאות החובה של שוכר, למרות שאין לו הסכם בר תוקף עם הבעלים.

מקסים ארבל, משרד עורכי דין רחוב התדהר 17, ת.ד. 4379 רעננה

צור קשר – office@arbel-law.co.il 09-7441699

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או האתר אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

השארת תגובה