מה בין הסכם ממון לצוואה

קורה לפעמים שאנשים כותבים צוואתם, מורים בה מי יקבל את כספם ורכושם, אך לאחר מותם נפסלת הצוואה והוראותיהם לא מכובדות. אנחנו רוצים להאמין שכאשר נפסלת הצוואה, בצדק נפסלת, אבל יתכן ובין כל אלו שנפסלות ישנן כאלו שאפשר היה למנוע את פסילתן. הפסילה נעשית בד"כ כשלא ברור איך צריך לקיים את הכתוב והמצווה, כותב הצוואה, כבר איננו בין החיים ולא ניתן לברר למה בדיוק התכוון.

המחוקק הבין סוגיה זו ולכן הבהיר את הפרוצדורה, ההליכים, שלפיהם יש לכתוב צוואה כדי שלא תיפסל. ובכל זאת אנו פוגשים דרישות לפסילת צוואות השקם והערב. לדוגמא טענה לפסילת צוואה של מנוח שנכתבה בהיות בגיל 91, שהתקבלה. עיקרי הטענות של המתנגדים היו: 1. איש כשירות לערוך צוואה, 2. השפעה בלתי הוגנת עליו, בעת שכתב, 3. תחבולה.

אי כשירות – כשמה כן היא, ופרושה שהכותב לא כשיר, בד"כ לא מבין בדיוק את ההשלכות של צוואתו. כשל זה נבחן בעיקר אצל אנשים ששינו צוואתם, ויותר אצל אלו ששינו אותה בגיל מתקדם. כדי להימנע מכשל זה, יש להקפיד על בדיקות רופא צמוד ככל שאפשר לזמן כתיבת הצוואה. הימצאותו בזמן הכתיבה וחתימתו על מסמך המאשר את כשירות החותם היא הדבר הטוב ביותר.

השפעה בלתי הוגנת היא, ברוב המקרים, כשאדם מנסה להיות מוטב (נהנה בצוואה), או יורש המנסח לשפר את מעמדו ביחס לשאר היורשים. כשל זה נבחן בעיקר במקרים שיורשים מעורבים בהליך הכנת הצוואה וכתיבתה. אסור להם, למוטבי הצוואה, להיות נוכחים באותו החדר בזמן כתיבת הצוואה, אבל גם אם ארגנו את החתימה, הסיעו עדים, או את המצווה, יש בזה חשש להשפעה. עדיף לעשות הכל בנטרול מלא של המוטבים כדי לא להזיק להם בהמשך.

תחבולות יכולות להיות מכל סוג שהוא, בין בהבטחות / איומים של מטפל, של קרוב, או אפילו בית אבות. הצוואה נרשמת מרצון חפשי וללא איום או כורח. צוואה שיוכח שנכתבה בתחבולה תהיה בטלה ומבוטלת.

.מה ניתן ללמוד? – בעת כתיבת הצוואה, אנחנו צריכים להתנהג בחומרה לכל הגללים של רישום צוואה ולהקפיד על הוראות ביצועה. באם כותב הצוואה הוא אדם מבוגר, או שיש חשש שאינו בקו הבריאות, או סובל מדימנציה, עלינו לדאוג לעדות רופא בזמן הכתיבה, או בסמוך אליה. אסור למוטבים לעזור למצווה בכל הקשור לכתיבת הצוואה ואפילו מומלץ לדאוג שאדם אחר יביא את המצווה לעוה"ד לכתיבת הצוואה. כמו כן עלינו לדאוג שלא תירשם צוואה בתחבולה ולהיות ערים לעובדה שקיימים הרבה ניסיונות לזכות בירושות ובחלקן בתחבולות שונות. משהוכח שנכתב הצוואה בתחבולה, תהא כל הצוואה בטלה והעיזבון יחולק על פי החוק.

מקסים ארבל, משרד עורכי דין רחוב התדהר 17, ת.ד. 4379 רעננה

צור קשר – office@arbel-law.co.il 09-7441699

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או האתר אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

השארת תגובה