אל תזלזלו ברישום בטאבו

ד"ר (מינהל עסקים) מקסים ארבל, עו"ד

אחת המערכות היותר מהימנות במדינת ישראל היא מערכת רישום נכסי מקרקעין, והחוק מגן עליה שתמשיך להיות כזאת גם בעתיד. על עסקה שעשיתם במקרקעין, חייבת להסתיים ברישום ואם לא נרשמה, אתם חשופים (בעיקר הרוכשים( וחייבים לנקוט במהלכים המבטיחים את העסקה.

למשל, רישום הערת אזהרה חייב להעשות מיד עם חתימת העסקה. האזהרה יכולה להתבסס על כל תנאי שהסכימו עליו הצדדים והיא נרשמת אצל רשם המקרקעין יחד עם הגשת הסכם העסקה. רישום זה מונע "עסקות נוגדות" שהן מכירה כפולה של אותו ה נכס ומגל הרוכש גם נגד גופים מעקלים. החוק קובע שאם התחייב אדם לעשות עסקה במקרקעין לפני שנגמרה ברישום, חזר והתחייב כלפי אדם אחר, לעשות עסקה נוגדת, זכותו של הצד בעסקה הראשונה עדיפה, אך אם הצד בעסקה השניה פעל בתום לב, לא ידע על העסקה הראשונה, שילם את שהתחייב לשלם ורשם את העסקה אצל רשם המקרקעין, כשהוא עדין לא יודע על העסקה הראשונה, יזכה הוא, הצד בעסקה השניה, בדירה למרות שזו נמכרה כבר לאדם אחר.

אם תעלה המחלוקת בפני בית המשפטי, ולא ישתכנע בתום ליבו של הקונה השני, לא יאשר לו את הרישום ויורה לרשות את הרוכש הראשון. בית המשפט העליון פסק, במקרה שעמד בפניו, שאם הרוכש השני, העלים עין והיה יכול למנוע את העסקה, הרי שאשמתו זו גוברת על המחדל של הרוכש הראשון שלא רשם הערת אזהרה, והדירה שייכת לראשון.

בהערת אגב נוסיף, שאם הנכס לא רשום בכלל אצל רשם המקרקעין, יש לרשום מישכון והערת אזהרה אצל החברה המשכנת, או גוף אחר המנהל את הנכס (נקרא לפעמים "טאבו קטן").

מה ניתן ללמוד? – בעת רכישת דירה יש לרשום הערת אזהרה מהר ככל שניתן, אבל לפני כן, יש לעשות מאמצים לברר, אם אמנם הנכס הנמכר שייך כולו למוכרים והם אלו שעומדים מולכם והם זכאים למכרו.

מקסים ארבל, משרד עורכי דין רחוב התדהר 17, ת.ד. 4379 רעננה

צור קשר – office@arbel-law.co.il 09-7441699

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או האתר אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

השארת תגובה