ביטול עסקת מקרקעין

ד"ר (מינהל עסקים) מקסים ארבל, עו"ד

עסקאות מקרקעין, דהיינו רכישה וקניה של אדמה, או נכס דלא ניידי, אינם מעשה של יום יום לרוב אזרחי המדינה. העסקאות בד"כ כרוכות בסכומי כסף גדולים וברוב המקרים יהיו אלו העסקאות הגדולות ביותר שנעשה במהלך חיינו. האם זה נכון שברגע שחתמנו חוזה נסגר הגולל, הרווחנו או הפסדנו ואי אפשר להתחרט?

הרבה מביננו חושבים שחתימה על חוזה, למעשה לא מאפשרת לנו להתחרט, אך לא כך בדיוק אומר החוק והפסיקה התומכת בו. חוק החוזים, השולט בכל ההסכמים שנעשים בעסקאות מקרקעין, מאפשר לצד בעסקה לדרוש את ביטולה באם התגלה לו מידע שלוא היה יודע אותו לפני החתימה, לא היה חותם ולא היה מבצע את העסקה. ומה כבר יכול להיות שלא יודעים על הנכס עד כדי ביטול העסקה?

והנה סיפור על יורש של מגרש, שלא ביקר באותו המגרש שנים רבות והאזור סביבו נבנה ולא נראה כפי שהיה לפני 30 שנה. הביא אותו יורש את נסח הטאבו למתווך, אמר לו שאינו זוכר את המיקום המדויק, אך זכר את הרחוב וביקש מהמתווך למצוא לו קונה. לימים מתקשר אליו המתווך שמצא קונים, שמאוד אוהבים את המגרש ורוצים לבנות שם את בית חלומותיהם. נכתב חוזה ועורכי הדין העבירו בינם את התיקונים עד שהסכימו. פרטי הנכס נרשמו לפי נסח הטאבו שהוצא לכבוד העסק מלשכת רישום המקרקעין וכדרך ההסכמים נרשם גם המספר ברחוב. לאחר שנחתם ההסכם, נרשמה הערת אזהרה ונשלח מודד לשטח כדי להכינו לבניה, התברר שנסח הטאבו מדבר על מגרש אחר, ולא זה שראו הקונים ולא זה שנשרם לפי המספר ברחוב.

הקונים דרשו לבטל את ההסכם, כי לוא היו יודעים שהמגרש הנמכר הוא המגרש האמיתי, לא היו מבצעים את העסקה. למרות שהם, הקונים, היו אלו שנתנו את המספר ברחוב, ולמרות שזו היתה השקעתם הגדולה ביותר, לא בדקו הם ולא עורך דינם את הכתובת המדויקת מול נסח הטאבו. העסקה בוטלה, הוסרה הערת האזהרה והוחזרו הכספים.

מה ניתן ללמוד? – הצדדים בעסקת מקרקעין חייבים לוודא באיזה נכס מדובר. אין לסמוך על המתווכים ויש לפנות לעורכי הדין שיבצעו את הבדיקות הנדרשות. המקרה שקרה לפני שנים, יכול היה להימנע, למשל, ע"י בדיקה של גוש חלקה מול כתובת, במערכת הקיימת היום ונגישה לכולם. טעויות שכאלו יכולות לקרות בעיקר במגרשים ריקים ויש לבדקם בקפידה.

מקסים ארבל, משרד עורכי דין רחוב התדהר 17, ת.ד. 4379 רעננה

צור קשר – office@arbel-law.co.il 09-7441699

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או האתר אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

השארת תגובה